מהי, בעצם, "הוראה מתקנת" ?

רבים סבורים כי הוראה מתקנת היא כמו  "שיעורים פרטיים" בחשבון ,  או "שיעורי עזר"  במקצוע אחר כלשהו, שבהם נותנים לתלמיד הסבר, עוזרים  לו להבין חלקים מסוימים בחומר הלימוד, מסייעים לו בהכנת שיעורי בית או עוזרים לו להתכונן למבחנים...
ובכן, זה לא נכון. הוראה מתקנת איננה דומה לשעורים פרטיים רגילים. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת  איננה להקנות יידע מסוים כמו בשיעורים פרטיים רגילים, אלא בעיקר לפתח יכולות כלליות הדרושות כדי להצליח בלימודים, ולהקנות מיומנויות וכלים הדרושים כדי להצליח ללמוד באופן כללי, בנושאים שונים ובתחומי דעת שונים.


אפשר לומר , שהוראה מתקנת דומה לפיתוח
שרירים, גמישות וכושר גופני בחדר-כושר.  
גם בהוראה מתקנת, כמו בבניית כושר גופני,
מדובר בתהליך אטי והדרגתי, האורך זמן.
הצלחתו של תהליך פיתוח הכושר מותנית בפעילות רצופה ובהתמדה מצדו של המתאמן, מצד אחד, ובסבלנות ובעידוד של הסביבה, מצד שני.

מהן  היכולות, המיומנויות והכלים
שהוראה מתקנת מטפלת בהם ?

הנה מספר דוגמאות:

מדובר, למשל, ביכולת לקרוא טקסטים שונים ולהבין אותם - אדם אינו יכול ללמוד דבר מתוך קריאה, אם אינו מבין את אשר הוא קורא, בין
אם זה בספרות, במדעים, במתמטיקה (בעיות חשבוניות),  או בהיסטוריה.

היכולת להבחין בין עיקר  לטפל, והיכולת לסכם טקסט או לתמצתו - כאשר לומדים נושא רחב הכולל כמות גדולה של רעיונות או כמות גדולה של פרטים, קשה מאד  "להשתלט" על הנושא ולזכור את כל התכנים הקשורים בו,
אם אין יודעים "לסנן" את הפרטים, לראות את העיקר, ולזהות את הרעיון המרכזי. היכולת לסכם או לתמצת מסייעת מאוד במקצוע כמו היסטוריה, למשל.

היכולת להבין שאלות מסוגים שונים ולדעת לבנות ולנסח
תשובות מלאות ומדויקות -
שאלות עשויות להתייחס לעניינים שאינם כתובים במפורש בטקסט, הן עשויות להקיף יותר מעניין אחד ועשויות להכיל גם מספר חלקים. תלמיד שאינו מבין מה שאלו, איך יידע להשיב? ותלמיד היודע את התשובות, אך מתקשה לנסח אותן בכתב -  איך יצליח במבחנים?

היכולת לנהל מחברות מסודרות, ילקוט מסודר, יומן מסודר,
סדר יום נכון, ובמילה אחת: "ארגון "
- מיומנויות הארגון, שאותן ניתן להקנות, אם צריך, במסגרת ההוראה המתקנת, הינן מיומנויות חשובות מאוד המהוות בסיס להתמצאות ולשליטה בים הנושאים הנלמדים בביה"ס, ובסיס להצלחה בביצוע משימות לימודיות.

הידיעה  איך להתכונן למבחן בצורה טובה ויעילה, 
והיכולת לעשות זאת באופן עצמאי -
אין זה מספיק לקרוא שוב ושוב את החומר, לפני המבחן. תלמידים רבים עושים זאת, אך  למרות ההשקעה ולמרות המאמץ הם אינם מקבלים ציון טוב. מדוע?  כי אין להם אסטרטגיות למידה יעילות, והדרך שהם נוקטים בה אינה יעילה. יתכן שעליהם "ללמוד איך ללמוד" בכלל, ולקראת מבחן בפרט  -  גם זו אחת מהיכולות אותן ניתן לפתח במסגרת ההוראה המתקנת.

קיימות עוד יכולות ועוד מיומנויות רבות שההוראה המתקנת עוסקת בהן אך בכל מקרה, כמובן, בהוראה מתקנת כל תלמיד לומד לפי תכנית אישית ורק את הדברים הדרושים לו באופן אישי.